Tips til at undgå “NÅ”-møder
Kender du "NÅ"-møder? Du er til et møde. Undervejs - og bagefter - tænker du - "NÅ".... Kendetegn: Der var…
I Lean har vi stor fokus på at “skabe værdi for kunderne”. Det er det første princip i Lean. Og afledt af det, så kategoriserer vi alle øvrige aktiviteter som spildtid!
Det er måske lidt firkantet kommunikeret, for der er mange aktiviteter i en organisation, som ikke skaber værdi, men som omvendt heller ikke kan undværes.
Derfor opdeler vi i Lean aktiviteter i 3 farver:
Læs mere om grøn, gul og rød tid >
Potentialet med Lean er markant, når vi stiller det op på denne måde. For typisk har vi ikke ret meget grøn tid – måske 5-20% af vores arbejdstid. Så kan vi finde 5-10% rød tid – og gøre det til grøn tid – så øger vi produktiviteten markant!
De 8 spildtyper er en samling af de spildtyper, som man ser i mange typer af organisationer. Oprindeligt talte man meget om 7 spildtyper, men efterhånden er 8 spildtyper blevet de almindelig anerkendte spildtyper.
Problemet med de oprindelige 7 eller 8 spildtyper er, at de er meget rettet mod produktion – eks. overproduktion, lager o.l. Derfor anbefaler vi i Flexkom, at man bruger en tilrettet version. Vi har selv laver en version, som kan bruges i alle brancher og funktioner.
Læs eks. om:
Kender du "NÅ"-møder? Du er til et møde. Undervejs - og bagefter - tænker du - "NÅ".... Kendetegn: Der var…
Vi er presset - kan Lean hjælpe? Den anden dag blev vi ringet op af en mindre virksomhed. På kontoret…
Indlæg på baggrund af webinar Vi afholdte i Flexkom i dag et webinar om "metoder til effektive administrative processer". Dette…
Video: Work smarter - Grøn, Gul og Rød tid i Lean Vi har lavet en video om Grøn, Gul og…
Vi griner af de andres spild...men hvad med vores eget? :-) Til et arrangement den anden dag kom jeg til…
Indlæg på baggrund af webinar Vi afholdte i Flexkom for nyligt et webinar om "Hurtig effekt med Lean i administration".…
Situationen efter Corona - tilbagegang, vækst eller bagud... Kan Lean bidrage? Pt. er der flere scenarier for danske organisationer -…
Work smarter - not harder Har din leder engang sagt det til dig? Hvad tænkte du, da hun/han sagde det?…
Starte med at plukke de "lettere forbedringer" (spildbrainstorm som sprint) Her et eksempel fra en organisation som var nysgerrig på,…
En hurtig brainstorm på spild kan give mange forbedringsforslag Jeg har netop afsluttet et mini-kursus for ca. 200 medarbejdere i…
Vejledning i implementering af 5S i en produktion - i 5 faser Læs nedenfor et bud på en implementeringsguide af…
Muda, Mura og Muri...hvem er de? Spildformer i Lean I Lean anvender vi ofte japanske udtryk. I hvert fald til…
Hvad er $-zonen (dollarzonen)? "$-zone" er et udtryk vi arbejder med i Flexkom. $-zonen er et udtryk for, at vi…
3 typer af aktiviteter I Lean opdeler vi alle arbejdsaktiviteter/processer i 3 overordnede "farvekategorier" - grøn, gul og rød tid.…
5S er en metodik til "orden og ryddelighed" Med 5S jagter vi bedre trivsel og mindre spildtid - læs mere…
Aktiv brug af Leans 8 spildtyper Her får du nogle tips til, at bruge de 8 spildtyper i Lean mere…
Værdi for kunder Det første og vigtigste princip i Lean er "Hvad skaber værdi for kunderne?". Det er afsættet for…
Spild viser muligheder I mit daglige virke som konsulent, møder jeg mange medarbejdere som støder ind i de 8 spildtyper…
Brug af de 8 spildtyper til brainstorm på spild = forbedringspunkter Hvordan bruger man de 8 spildtyper? Og hvad bruger…
Spildtyperne tilpasset Lean Administration De oprindelige 7 spildtyper i Lean stammer fra bilfabrikkerne - fra produktion. Siden har mange gjort…