Kender du "NÅ"-møder? Du er til et møde. Undervejs - og bagefter - tænker du…

Senest opdateret 30. marts 2023
Værdi for kunder
Det første og vigtigste princip i Lean er “Hvad skaber værdi for kunderne?”. Det er afsættet for overhovedet at arbejde med Lean. I Lean optimerer vi processer og arbejdsgange ved at eliminere spild og skabe bedre flow. Men for at kende spildet, skal vi vide hvad der skaber værdi for kunderne.
Husk i denne proces at kunderne er “modtageren”. Dvs. at der også er mange interne kunder i en organisation. Modtageren af din mødeindkaldelse, modtageren af dine emails, modtageren af din opgave, din besked, dine varer osv. Det er dine kunder!
Læs også:
Læs mere om det første princip i Lean = “værdi for kunden” >
Alle bidrager til kundernes værdioplevelse >
Se videoer om Lean-værktøjer
Under “Videoer og downloads” kan du se forskellige videoer om Lean.
Se eks. en video om de 5 Lean principper >
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Hvad skaber så ikke værdi?
I Lean vender vi tingene lidt på hovedet. Vi taler om spild. Det bliver måske lidt negativt, men spild handler om, at finde områder hvor vi kan forbedre os. Så spild = en forbedringsmulighed. I Lean har man oprindeligt 7 spildtyper. En 8. spildtype om brug af medarbejdernes viden og kompetencer er siden tilføjet. Nogle har forsøgt sig med flere, men de 8 er ved at være standarden.
Læs mere om de 8 spildtyper:
- De oprindelige 8 spildtyper i administration > (læs om tilpasning til administration nedenfor)
- De oprindelige 8 spildtyper i produktionen >
Dog kan der være udfordringer ved at arbejde med de oprindelige spildtyper. Specielt i administration. Det skyldes af Lean tager sit afsæt i bilproduktion og spildtyperne er derfor tilrettet produktionsbegreber.
Læs derfor også hvorfor og hvordan du kan tilrette de 8 spildtyper til administration:
Tilretning af de 8 spildtyper til Lean Administration >
Spild = “Muda”
I arbejdet med Lean anvender vi også de japanske udtryk. Spild hedder “Muda” på japansk.
Læs mere om muda, mura og muri i Lean >
Grøn, gul og rød tid
I Lean taler vi også om grøn, gul og rød tid.
Grøn tid = Arbejdstid hvor vi skaber kundeværdi.
Gul tid = Spildtid – men nødvendige aktiviteter.
Rød tid = Spildtid – unødvendige aktiviteter.
Læs mere om grøn, gul og rød tid i Lean.
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
I Flexkom bruger vi også udtrykket “at være i $-zonen”. Dvs. at arbejde med noget som skaber værdi. $-zonen bruger vi oftest i produktion og lignende miljøer.
Læs mere om Lean og $-zonen >
Brug af de 8 spildtyper
De 8 spildtyper skaber reelt ikke forbedringer. De er med til, at hjælpe organisationen til at finde forbedringsmuligheder. Det skal være en holdning og kultur i organisationen, at vi ikke accepterer spild.
Se eksempel på brainstorm på spild – som opstart på Lean >
Se brainstorm på spild i Lean Administration >
Man håndterer typisk de mange forslag via en Kaizen forbedringstavle:
Læs om Kaizen og Kaizen forbedringstavle >
Tips til at bruge spildtyperne aktivt finder du i dette indlæg: Aktiv brug af Leans 8 spildtyper (ex. “månedens spildtype”) >
Spild er tilladt – blot det er bevidst
Bemærk! Det er vigtigt at understrege, at spild i Lean er tilladt. Blot det er bevidst!
Det er tilladt at have varer på lager i en produktion – blot vi har styr på hvad vi har på lageret og hvorfor.
Det er tilladt at placere en printer lidt væk fra brugerne, hvis vi blot har taget en aktiv beslutning om bevægelse.
Det er tilladt at spise rundstykker om fredagen.
Men spild som ikke er bevidst – det er spild :-)
Og husk – vi kommer aldrig af med alt spildet. Flere af dem er i konflikt med hinanden. Hvis vi ikke må afbryde hinanden, så kommer til at vente…eller omvendt! Men kan vi blot flytte 5% rød tid op til grøn tid, så går vi måske fra 20% til 25% værdiskabende tid – og det er jo en forøgelse af produktiviteten med 25%!
Det spild vi selv kan se – og det spild som kunderne kan se
I snakken om spild oplever man ofte, at der er spild som man selv kan se – og noget man ikke selv kan se.
Tag de 8 spildtyper for dit eget område: Du vil hurtigt finde eksempler på spild. Men der er også noget du laver, som du tror skaber værdi. Det kan eks. være de møder du dagligt afholder med din afdeling. De tager ca. 30 min. hver morgen. Men tænk hvis alle dine medarbejderne (kunderne) mener, at mødet burde kunne gennemføres på 5 min. med en stram styring? Eller månedsrapporten – som du mener er værdi-information fra A-Z, men hvor modtageren kun læser punkt 3, 5 og 6.
Derfor er det også vigtigt, at man som organisation bliver gode til at give feedback. Feedback på møder, emails, referater, rapporter, opgaver, projekter, levering af varer, kvalitet mm.
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer