skip to Main Content
Dansk Lean Forum

5S system og orden

5S – system og orden – er ét af de mest anvendte værktøjer i Lean. 5S er en tilgang til sikring af, at arbejdspladsen har en optimal ensartet indretning. Derfor er 5S også oftest anvendt i produktionsmiljøer. Her er værktøjer, truck, varer, papirer synlige – og tilsvarende er spildet, når ting ikke er på plads. Se tips til implementering af 5S i produktion.

Men 5S kan tilsvarende også anvendes i alle andre funktionsområder. I administrationen taler vi om filer, data, masterdata, emails, skriveborde, reoler osv. Her skal man dog passe på med, at 5S ikke blot bliver et 5S-glansbilledeprojekt – hvilket ikke skal tolkes positivt. Læs mere om 5S i administration.

Se videoer om 5S system og orden.

5S er overordnet en del af trin 3 i Leans modenhedstrappen med skabelse af en best practice. Så husk at starte 5S-rejsen med en 5S-standard (aftale).

Indlæg om 5S på Dansk Lean Forum:

Praktisk 5S-Workshop

En praktisk 5S-workshop på én dag? Situation: Et mindre dansk vandværk havde en udfordring. For små lokaler, mange materialer, dårlige…

Læs mere...
Back To Top