skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 20. maj 2022

Brug af de 8 spildtyper til brainstorm på spild = forbedringspunkter

Hvordan bruger man de 8 spildtyper? Og hvad bruger man dem til?

Her et eksempel på de 8 spildtyper fra administration (tilpassset spild) – hentet fra Flexkom:

De 8 spildtyper tilpasset administrative processer

Links – inden du læser videre

De 8 spildtyper i administration >
Tilpasning af de 8 oprindelige spildtyper til Lean Administration >
De 8 spildtyper i produktion >
Om kundeværdi og spild generelt >


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


Læs andet indlæg om brainstorm på spild – som opstart på Lean >

Eksempler på tilretning, anvendelse og brug af de 8 spildtyper

Her en række bud på – og inputs til – brugen af de 8 spildtyper. Fokus her er specielt på administration.

  • Først og fremmest anbefaler jeg altid, at man kigger de 8 spildtyper godt igennem og evt. laver nødvendige tilretninger til egen organisation. Det kan både være i form af ord, ordvalg, eksempler osv. Se også ovenstående link til “tilretning af de 8 oprindelige spildtyper til administration”.
  • Ordet “spild” er negativt ladet. Sørg for at ordet bliver brugt positivt. Spild = Forbedringsmulighed. Nogle vælger at bruge det japanske ord for spild = Muda. Så forveksles spildt kaffe og processpild ikke.
  • Spildtyperne skal inspirere til at se og erkende processer som ikke skaber værdi for en kunde eller modtager (intern som ekstern). I den proces kan der komme mange (læs MANGE) eksempler på spild frem. Grib disse forslag med en Kaizen-tavle.
    Her et eksempel på fundet spild efter en 5 min. brainstorm iblandt 7 medarbejdere.
  • At have 8 spildtyper virker meget som spredhagl. Brug evt. “månedens spildtype” som en fokuseringsteknik.
    Eksempelvis via jeres Lean Kaizen-tavle. Her et eksempel på brug via ugentlige Kaizen-møder:
    1. møde i måneden: Introduktion til månedens spildtyper. Eks. afbrydelser. Til næste gang skal folk komme med eksempler på afbrydelser.
    2. møde i måneden:  De væsentlige former for afbrydelser identificeres. Til næste gang skal medarbejderne tælle antallet af disse bestemte typer afbrydelser.
    3. møde i måneden: De største syndere afsløres. Til næste gang til medarbejderne komme med forslag til, at reducere disse afbrydelser.
    4. møde i måneden: Disse forslag behandles på Kaizen-tavlen. Prioriteres. Igangsættes.
  • Husk at noget spild er nødvendigt – og dermed tilladt. Vi kan ikke komme af med alt spild. Eks. er det nødvendigt med noget lager i produktionen og målrettet søgetid efter filer/information i administrationen. Men vi har også en masse spild, som er unødvendigt…
  • Vidste du, at den typiske fordeling er (erfaringer fra mange Lean-forløb):
    Grøn tid = værdiskabende = 5% af vores arbejdsdag
    Gul tid = nødvendigt spild (ofte nødvendigt for at lave grøn tid) = 45%
    Rød tid = unødvendigt spild = 50%.

Sprint på spild

Læs andet indlæg om brainstorm på spild – som opstart på Lean >

Hovedindlæg om værdi og spild

Læs “hovedindlægget” om Lean, værdi og spild >


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >


Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulent >
Lean Kursus >


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top