skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 11. april 2024

“Er kompetencestyring og let adgang til standarder en god business case?”

Jeg havde møde med en virksomhed i går. De ville gerne se et produkt til kompetencestyring, struktureret sidemandsoplæring og let adgang til vejledninger. Og det gode naturlige spørgsmål var – er det en god business case? I virksomheden kører de ud til kunder og servicerer produkter/løsninger.

Business case

Punkter til business case:

  • Færre returkørsler:
    – Fordi kun trænere teknikere kører til opgaver – planlæggere skal anvende kompetencematrix aktivt og kun sende kompetente teknikere ud til opgaver
    – Reducerer også returkørsler pga. fejl – se “færre fejl”
  • Færre fejl:
    – Kun trænede teknikere kommer på opgaver – og gentræning er sat i system
    – Viden (videoer, procedurer o.l.) er let tilgængelige fra én indgang (3 bogstaver)
    – Let at se hvem jeg skal kontakte for hvert videnområde – hjælp fra rette kolleger
  • Færre kursusdage:
    – Fordi ledere strategisk skal arbejde med kompetencebehov vs. kompetencegab – så kun det rette antal sendes på rette kursus
    – Struktur på genbesøg sikrer, at kun rette medarbejdere bliver gentrænet i rette interval
  • Tidsbesparelse hos backend support
    – Viden let at skubbe helt ud til teknikere – let at opdatere viden ved behov (eks. lave en kort video)
    – Let at se hvem jeg skal kontakte for hvert videnområde – behøver ikke ringe til support hver gang

Skal vi sætte tal på business casen?

Et konservativt regnestykke. De er ca. 100 teknikere.


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


  • Returkørsel:
    Hver tekniker reducerer én returkørsel per måned = 10 færre per medarbejder per år eller 1.000 færre for alle teknikere per år.
    Hver returkørsel koster brændstof og tid der kunne faktureres. Og måske en utilfreds kunde.
    Hvis en returkørsel er 50 km., så tager den cirka én time alt inklusiv. Hvert minut koster 10 kr. (6 kr. lønudgift + bil og brændstof + tabt omsætning).
    Besparelse 600.000 kr. – hvert år!
  • Fejl:
    Hver tekniker kan reducere én fejl per måned (i 10 aktive måneder). Konsekvensen i form af returløb ses ovenfor.
    Men konsekvensen af længere servicetid kostet mistet omsætning. Vi siger, at hver fejl koster 10 min. at rette. Hvert minut koster 8 kr. i minut (ingen kørsel).
    Besparelse 80.000 kr. – hvert år!
  • Færre kursusdage:
    Vi antager, at vi kan reducere en halv kursusdag (180 minutter) per tekniker per år. En kursusdag koster 8 kr. i minuttet – jf. ovenfor.
    Besparelse 144.000 kr. – hvert år!
  • Tidsbesparelse backend support:
    Ikke beregnet.

Samlet besparelse 800.000 kr. – hvert år!

Dette tal skal holdes op imod tiden anvendt på implementering og drift af løsningen + licensprisen per år.
Bemærkes skal det, at mange også oplever, at “Champ” reducerer deres samlede administrative tid og forstyrrelser i hverdagen.

Mulig løsning

Læs mere om en mulig løsning til kompetencestyring, sidemandsoplæring og adgang til vejledninger >
(Info: Flexkom er forhandler af Champ løsningen)

Champ – Struktureret onboarding og sidemandsoplæring

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >



Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top

Discover more from Dansk Lean Forum

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading