
Aktiv kompetencestyring bliver endnu vigtigere i Corona-tiden
Mange organisationer arbejder med kompetencematrix. Et overblik over “hvem der kan hvad”. Men…undskyld…en sådan oversigt er ikke meget værd, hvis den ikke indgår i en struktureret og aktiv kompetencestyringsmodel.
Uha det lyder som et avanceret og tungt værktøj – det er det ikke! Læs mere nedenfor.
Effekten af struktureret aktiv kompetencestyring
Effekten af struktureret aktiv kompetencestyring – uanset situationen som følge af Corona:
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
- Vi øger markant sandsynligheden for at levere på strategien
- Vi har det rette kompetenceniveau – når nødvendigt
- Vi har proaktivt trænet medarbejdere
- Vi fastholder den tillærte viden i “varm tilstand” (anvendes regelmæssigt)
- Vi reducerer personafhængighed
- Vi får ansat de rette medarbejdere
- Vi træner nye medarbejdere meget hurtigere
- Og ovenstående sker med et minimum af bemanding
- Og samtidigt får vi bedre trivsel og leverer bedre kvalitet og kundeservice
Overblik over begreberne PASSIV og AKTIV KOMPETENCESTYRING

De 4 trin i struktureret “PASSIV kompetencestyring”
1. Hvilket kompetenceniveau BURDE vi være på for at opfylde vores målsætninger?
2. Hvilket niveau er vi REELT på?
3. Er der positive/negative GAB imellem de to?
4. Planlægning træning og sidemandsoplæring for at LUKKE GAB
Start evt. ovenstående “øvelse” med de 10 mest kritiske processer i hver afdeling. Så er I langt!
Ovenstående kaldes dog reelt “kun” for PASSIV kompetencestyring. For trods indsatsen ender det ofte som et regnearksprojekt uden meget værdi.

2 ekstra trin – gør bringer det fra PASSIV til “AKTIV kompetencestyring”
Heldigvis er der mulighed for at bringe kompetencerne i spil. Det sker via trin 5 og 6:
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
5. Regelmæssig proaktiv planlægningsloop – inkl. fakta på kapacitetsbelægningen (eks. daglige planlægningsmøder)
6. Daglig/regelmæssig udjævning af arbejdsbelastningen i og imellem afdelinger (i forbindelse med planlægningsmøder)
Her bringer vi kompetencerne aktivt ind i skabelsen af flow, trivsel, kundeservice og konkurrencekraft.
Læs mere om kompetencestyring
- Aktiv kompetencestyring – uddybende artikel
- Strategieksekvering kræver god kompetencestyring
- Værktøj til håndtering af kompetencestyring, sidemandsoplæring og adgang til arbejdsinstruktioner
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom