skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 5. december 2023

Glem den megen snak om standardisering. Fremtiden er specialbygget og kundetilpasset

Jeg har netop læst et spændende opslag på LinkedIn – under ovenstående overskrift. Og jeg kan meget godt forstå meningen. Standardisering har nogle – måske mange – steder låst organisationen. Fjernet fokus på kunderne – for i stedet at “standardisere” alt og alle i egen organisation.

Men mange organisationer lever netop af “specialbyggede og kundetilpassede løsninger”. Så hvordan hænger det sammen?

Fra udbedring til forbedring

Det er vigtigt, at “standarder” løbende forbedres og at standardisering ikke fjerne friheden til kundetilpassede løsninger (hvis det er ønsket fra kunderne). Her skal standardisering anvendes til at skabe endnu mere tid til “kreativitet og udvikling”.


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


I min verden kan standardisering reducere spildtid og frustrationer til “standardopgaver” – indkøb, møder, vareoprettelse, planlægning, finde filer/værktøj… og dermed skabe mere tid til de specielle opgaver og udvikling.

Uden standarder vil kundetilpasning ende i kaos (niveau 1 modenhed)

Jeg tænker, at hvis man ikke har standardiseret sine “standard opgaver” – så vil en organisation enten

  • Slet ikke have tid og energi til at lave de gode kundeløsninger
  • Eller også vil den pågældende organisation levere kundetilpassede løsninger på “modenhedsniveau 1 og 2” (se figur) – i et “kaos” med meget spildtid

Og netop når man skal lave kundetilpassede løsninger, så er der behov for en grad af standardisering. Jeg kalder det for “vejbredde”.
Hvis en kunde ringer til jer og ønsker noget specielt…så bør I ikke altid sige “ja” (selvom sælgere helst ikke siger “nej”). Her kommer “vejbredde” ind. Det betyder, at der er nogle rammer for hvad sælgerne må, hvad indkøb må, hvad tekniske tegnere må osv. Så vi også her har standarder, men at de blot er bredere end eks. standarderne i ex økonomiafdelingen.

Læs mere om nedenstående “modenhedstrappe” – og fra hamsterhjul til forbedringshjul >


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >


Organisationsudvikling – de 2 hjul – hamsterhjulet eller forbedringshjulet

Video om modenhedstrappen

Jeg er netop i gang med at lave nogle videoer – og ærgrer mig over, at jeg ikke har vinklen omkring “kundetilpassede løsninger” med som en mulig gevinst ved standardisering.

Se video under “Videoer & Downloads” >

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top

Discover more from Dansk Lean Forum

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading