Indlæg på baggrund af webinar Vi afholdte i Flexkom i dag et webinar om "metoder…

Senest opdateret 10. juni 2021
Har I prøvet en værdistrømsanalyse afviklet som en sprint?
En sprint betyder, at vi afvikler værdistrømmen over sammenhængende dage (måske 1-2 dage imellem hver dag, men helst ikke mere). Det betyder, at vi holder opgaven varm, reducerer en masse spildtid til genopvarmning af opgaven og beholder energien i processen.
Og det er ikke kun i selve værdistrømmen, at vi anvender sprint. Vi gør det også i opgaveløsningen. Det der ofte sker ved en værdistrømsanalyse er, at man laver en handlingsplan og så går deltagerne tilbage til dagligdagen. Og hvad sker der så nu?
Derfor er en del af værdistrøms-sprinten, at vi også foretager en sprint på løsninger af opgaverne. Du tænker sikkert, at det ikke kan blive perfekt. Men skal det også være perfekt? Skal alle vores arbejdsbeskrivelser/instruktioner absolut starte som perfekte? Alternativet kunne eks. være en 15+15 minutters instruktion. Så har vi version 1 – og kan forbedre den til version 2, 3, 4 osv.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Og ja, det ligger også i en sprint, at vi ikke laver store ændringer i IT-systemer osv. Men erfaringen er også, at vi ofte kan finde markante forbedringer, blot ved at plukke de lette forbedringer. Specielt i administrative processer. Vores tal viser, at vi næsten hver gang henter min. 20% procestid og 50% gennemløbstid i en sprint.
Læs mere om værdistrømsanalyse som en sprint >
Her finder du også links til andre cases.
Nedenstående værdistrøm er lavet med svømmebaner – som vi anvender i administrative processer – læs mere om VSA/VSM som swim lanes >
Her et billede fra en værdistrømsanalyse i sidste uge – en omfattende én af slagsen:
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >

Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer