skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Case: Værdistrømsanalyse (VSA/VSM) Som Sprint

Har I prøvet en værdistrømsanalyse afviklet som en sprint?

En sprint betyder, at vi afvikler værdistrømmen over sammenhængende dage (måske 1-2 dage imellem hver dag, men helst ikke mere). Det betyder, at vi holder opgaven varm, reducerer en masse spildtid til genopvarmning af opgaven og beholder energien i processen.

Og det er ikke kun i selve værdistrømmen, at vi anvender sprint. Vi gør det også i opgaveløsningen. Det der ofte sker ved en værdistrømsanalyse er, at man laver en handlingsplan og så går deltagerne tilbage til dagligdagen. Og hvad sker der så nu?

Derfor er en del af værdistrøms-sprinten, at vi også foretager en sprint på løsninger af opgaverne. Du tænker sikkert, at det ikke kan blive perfekt. Men skal det også være perfekt? Skal alle vores arbejdsbeskrivelser/instruktioner absolut starte som perfekte? Alternativet kunne eks. være en 15+15 minutters instruktion. Så har vi version 1 – og kan forbedre den til version 2, 3, 4 osv.

Og ja, det ligger også i en sprint, at vi ikke laver store ændringer i IT-systemer osv. Men erfaringen er også, at vi ofte kan finde markante forbedringer, blot ved at plukke de lette forbedringer. Specielt i administrative processer. Vores tal viser, at vi næsten hver gang henter min. 20% procestid og 50% gennemløbstid i en sprint.

Læs mere om værdistrømsanalyse som en sprint >

Nedenstående værdistrøm er lavet med svømmebaner – som vi anvender i administrative processer – læs mere om VSA/VSM som swim lanes >

Her et billede fra en værdistrømsanalyse i sidste uge – en omfattende én af slagsen:

Værdistrømsanalyse (VSM/VSA) som en sprint

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv gerne en kommentar!

Inden du forlader os...
Gør som 7.000 andre Lean-entusiaster - tilmeld nyhedsbrev
Få nyt om Lean, rabat på kurser og meget andet!
Gratis - kan afmeldes med ét klik i nyhedsbrevet!
close-link
Back To Top