Kender du "NÅ"-møder? Du er til et møde. Undervejs - og bagefter - tænker du…

Senest opdateret 26. juni 2023
Kommunikationsregler
I Flexkom har vi arbejdet meget med kommunikationsregler i mange organisationer. Ikke mindst fordi det ofte har en markant effekt på trivsel, produktivitet, kundeservice mm.
Kommunikationsregler dækker over regler for møder, mails, telefon, sms, chat osv. En række aktiviteter og værktøjer som fylder meget i mange medarbejderes arbejdsdag.
- Vi har skrevet flere indlæg om kommunikationsregler – se en oversigt her: Kommunikationsregler – mails, møder, telefon mm. >
- Se også et indlæg om 2 effektive regler for møder >
Bruttoliste for kommunikationsregler
Som inspiration har vi lavet en oversigt over eksempler på kommunikationsregler. HUSK at der er tale om en bruttoliste og I bør kun igangsætte meget få regler! Ellers dør det ofte hurtigt.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
En god tommelfingerregel er, at “syreteste” jeres regler inden I implementerer:
- Kan vi være rollemodel for reglerne – ellers slet de punkter I ikke kan være rollemodel for
- Vil vi anerkende medarbejdere for at følge disse punkter – ellers slet
- Vil vi udvise konsekvens hvis reglerne ikke følges – ellers slet
Det startede måske med 12 møderegler – og endte på 2-3 stykker. Så start hellere med de 2-3 stykker som virker – end 12 regler som ikke virker.
Se bruttolisten nedenfor.
Ud fra bruttolisten kan I så lave eller evaluere eksempelvis jeres møderegler:
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >

Bruttolisten:

Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer