Produktionsomkostningerne skal holdes i ro Vi er i en situation, hvor omkostningerne vokser i mange…

Senest opdateret 25. januar 2023
Lean anvendes på mange måder
I denne artikel tager vi udgangspunkt i, at Lean anvendes som et win-win-win værktøj. Altså en metode/tankesæt, som både bidrager til bedre kundeservice, stærkere konkurrencekraft og bedre trivsel/arbejdsmiljø.
I nogle organisationer anvendes Lean til effektiv rationalisering – ofte uden langsigtet effekt. Denne form for Lean skaber sjældent bedre trivsel.
Lean kan bidrage markant til bedre trivsel
Hvis Lean skal have en markant langsigtet effekt, så kræver det, at det også skaber et positivt bidrag til trivsel i organisationen. Hvis Lean bidrager negativt til trivsel, så vil de fleste medarbejdere nok hurtigt få sat en stopper for Lean…
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Bemærk også at Lean anvendes meget forskelligt i organisationer. Her er ingen facitliste. En organisation bør tage metoderne i Lean og kigge strategisk på, hvilke værktøjer der kan bidrage effektivt til levering på strategi og mål. Læs mere om strategisk begrundet Lean.
Eksempler på hvordan Lean kan bidrage til bedre trivsel
Som nævnt må nedenstående liste betragtes som eksempler, idet Lean ikke anvendes identisk i alle organisationer.
Her er 12 bud på, hvordan Lean kan bidrage til trivsel:
- Reduktion af spild-aktiviteter giver bedre trivsel
- Standardisering afklarer forventningerne til opgavers udførsel og leverancer
- Reduktion af personafhængighed giver mindre pres – og bedre trivsel
- Sammenhængende processer på tværs af medarbejdere og afdelinger
- Nærværende og motiverende målstyring – så alle kender forventningerne til egen jobfunktion
- Involvering i problemløsning og løbende forbedringer
- Mulighed for at give “ugens feedback” til kolleger og egen leder hver uge
- God og struktureret onboarding
- Udjævnet arbejdsbelastning, så ingen er presset som flaskehals – eks. på Daily Huddle møder
- Tydelig ledelse – eks. på daglige planlægningsmøder, visuelle mål o.l.
- Følelsen af kundefokus og feedback fra tilfredse kunder
- Involvering eks. i forbedringsarbejde, værdistrømsanalyser giver ejerskab – som igen giver effekt (læs mere om involveringsformlen)
Man siger, at trivsel ikke giver produktivitet – men omvendt, at produktivitet giver bedre trivsel
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Læs mere via links i ovenstående punkter.
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer