Lean kan styrke forretningen i startups og iværksætteri På mange områder kan startups anvende principper…

Senest opdateret 19. januar 2023
Udforskning af løsningsrummet – et simpelt og stærk værktøj til innovation
Jeg har snakket med flere ledere de sidste måneder (info: dette indlæg er skrevet i slutningen af Coronatiden i 2020). Mange taler om, at de vil opleve en permanent nedgang i omsætningen. Eksempelvis fordi de er underleverandør til lufthavne.
Men de har jo en masse processer, kompetencer og teknologier! Hvordan kan de udnytte det samme setup – til andre brancher og markeder?
Her kan udforskning af løsningsrummet – et værktøj fra Lean Innovation – være et muligt værktøj.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Bemærk dog, at værktøjet er udviklet til at finde nye løsninger – ikke på at finde løsninger der kan laves på en given platform. Men med lidt kreativitet, så kan det godt virke her!
Udforskning af løsningsrummet – find nye “innovation path”
Udforskning af løsningsrummet går i sin enkelthed ud på, at man skitserer de mulige kombinationer der findes til en løsning.
Her et eksempel fra et pengeinstitut, som søger nye produkter til unge mennesker:

Forklaring til ovenstående “innovation path”:
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
- I venstre side sættes de områder, hvor produktet kan adskille sig – her “målgruppe”, “kommunikationsteknologi”, “brugerflade”, “distribution”, “backend”, “go-to-market”
- Derefter listes de forskellige muligheder ud for hver af ovenstående – her kan være få eller mange for hvert punkt – husk: ingen begrænsninger
- Til sidst kombineres løsningsmulighederne via “innovation paths”. Følg eks. rækken med små røde post-its på billedet. Det er en “sti”. Det samme er den grønne række.
Her et eksempel fra vindmølleindustrien:

Om arbejdet med “Innovation Path”
Øvrige kommentarer til arbejdet med udforskning af løsningsrummet via “Innovation Path”:
- Del-løsninger er ofte kendte, men ikke afprøvet i alle kombinationer – husk at nye kombinationer er også innovation (se bemærkning under næste overskrift)
- Alle delområder bliver udtømt og forenet på en ny måde i nye produkter
- Vælg 1-3 gode “innovation path” som de mulige løsninger
- Afprøv ideerne via MVP-metoden i innovation (minimum viable product)
- Lav prototyping af produktet
- Brug frontloading til at fremrykke alt den mulige viden – for mere korrekte beslutninger i de tidligere stadier
Læs mere om Lean Innovation >
For 100 år siden kunne man også have lavet mobiltelefoner
Indskudt bemærkning:
Jeg snakkede med en ældre herre til en begravelse for nogle år siden. Han sagde bl.a.: For 100 år siden kunne vi også have lavet mobiltelefoner. Alle råvarerne var til stede. Det eneste problem for os dengang var, at vi ikke havde lært at kombinere materialerne på den nødvendige måde.
Så ja, innovation er ikke nødvendigvis at opfinde – det er nok at kombinere kendte løsninger på en ny måde.
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer