Hvad er OEE? Hvad betyder OEE? Hvordan beregnes OEE? OEE er en forkortelse for “Overall…

Senest opdateret 8. februar 2020
TWI baggrund
TWI (Training within Industry) har mange år på bagen. Teknikken blev udviklet i USA under 2. verdenskrig, hvor der var behov hurtig oplæring af mange kvinder i industrien. TWI’s historik er baseret på, hvordan disse kvinder hurtigt blev lært op til at producere effektivt – mens deres mænd var i krig. I dag er TWI en brugt og anerkendt teknik til struktureret sidemandsoplæring.
Læs mere om TWI – Hvad er TWI?
TWI case i produktion
En midtjysk produktionsvirksomhed med ca. 150 medarbejdere har valgt at arbejde med TWI.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Baggrund:
- Ønske om reduktion af kvalitetsfejl ikke mindst ved ansættelsen af nye medarbejdere
- God og solid oplæring, så den nye medarbejder ikke kun bliver i virksomheden i kort tid (statistik viser, at et struktureret program kan øge sandsynligheden for, at medarbejderne bliver i mindst 3 år med cirka 70%)
- I produktionen er der en del manuelt arbejde som kræver håndelag og det har hidtil været svært at lære vha. de skrevne standarder
TWI metode og fremgangsmåde
Sådan blev TWI implementeret:
- Ledelsen fastlagde mål for investeringen i TWI (færre fejl, færre udskiftninger af medarbejdere og bedre trivsel – de satte tal på målene)
- Trænerne, der normalt oplærer nye kolleger, kom på TWI kursus og blev også klædt på til at tilpasse træningen alt efter hvilken type person de stod overfor
Virksomhedens trænere er 3 operatører, som fungerer som trænere efter behov - Efter kurset fastlagde trænerne deres tilpassede TWI-metode. Eks. egne tilpassede JI-kort (hvordan jobinstruktioner skal overleveres til en kollega).
- Sideløbende opdaterede lederne kompetencematrixer, så der var struktur på hvem der skulle og kunne oplære hvem – i hvad (uden dette overblik ville TWI blive tilfældigt…) – læs mere om effektiv kompetencestyring >
- TWI-pilot: Man udvalgte processer med strategisk vigtighed (bl.a. mange fejl) og høj frekvens og fandt de kritiske punkter i processen. Vigtige trin, nøglepunkter og årsager blev identificeret og de første træninger blev gennemført
- I dag er TWI udbredt til sidemandsoplæring på alle processer
Resultater opnået med TWI
Effekten af TWI i produktionen:
- Halveret oplæringstid – markant besparelse
Sammenholdt med de allerede skrevne standarder kunne man nu slippe de nye medarbejdere løs på den halve tid end før forløbet startede – en markant forøgelse af produktiviteten - 12% færre fejl – en markant besparelse
Man oplever færre fejl – uden dog at kunne dokumentere 100%, at det alene skyldes TWI - Bedre trivsel
Men hvad sagde de nye medarbejdere? De følte sig bedre modtaget, bedre oplært og havde nu klare retningslinjer for jobbet – deres trivsel steg og dermed tilfredsheden med deres jobsituation
Business case om onboarding og sidemandsoplæring
Vi har desværre ikke bedre/flere tal fra den pågældende virksomhed. Men vi har regnet en business case på onboarding for en anden virksomhed – se den her business case onboarding og struktureret sidemandsoplæring >
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Læs mere om TWI
Læs om de 5 forudsætninger for succesfuld TWI >
Dansk Lean Forum
Af Lene Sillassen, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer