Hjælp til Lean - afhængigt af jeres Lean-niveau Overordnet kan vejen til en Lean-organisation inddeles…

Senest opdateret 8. februar 2020
TWI baggrund
TWI (Training within Industry) har mange år på bagen. Teknikken blev udviklet i USA under 2. verdenskrig, hvor der var behov hurtig oplæring af mange kvinder i industrien. TWI’s historik er baseret på, hvordan disse kvinder hurtigt blev lært op til at producere effektivt – mens deres mænd var i krig. I dag er TWI en brugt og anerkendt teknik til struktureret sidemandsoplæring.
Læs mere om TWI – Hvad er TWI?
TWI case i produktion
En midtjysk produktionsvirksomhed med ca. 150 medarbejdere har valgt at arbejde med TWI.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Baggrund:
- Ønske om reduktion af kvalitetsfejl ikke mindst ved ansættelsen af nye medarbejdere
- God og solid oplæring, så den nye medarbejder ikke kun bliver i virksomheden i kort tid (statistik viser, at et struktureret program kan øge sandsynligheden for, at medarbejderne bliver i mindst 3 år med cirka 70%)
- I produktionen er der en del manuelt arbejde som kræver håndelag og det har hidtil været svært at lære vha. de skrevne standarder
TWI metode og fremgangsmåde
Sådan blev TWI implementeret:
- Ledelsen fastlagde mål for investeringen i TWI (færre fejl, færre udskiftninger af medarbejdere og bedre trivsel – de satte tal på målene)
- Trænerne, der normalt oplærer nye kolleger, kom på TWI kursus og blev også klædt på til at tilpasse træningen alt efter hvilken type person de stod overfor
Virksomhedens trænere er 3 operatører, som fungerer som trænere efter behov - Efter kurset fastlagde trænerne deres tilpassede TWI-metode. Eks. egne tilpassede JI-kort (hvordan jobinstruktioner skal overleveres til en kollega).
- Sideløbende opdaterede lederne kompetencematrixer, så der var struktur på hvem der skulle og kunne oplære hvem – i hvad (uden dette overblik ville TWI blive tilfældigt…) – læs mere om effektiv kompetencestyring >
- TWI-pilot: Man udvalgte processer med strategisk vigtighed (bl.a. mange fejl) og høj frekvens og fandt de kritiske punkter i processen. Vigtige trin, nøglepunkter og årsager blev identificeret og de første træninger blev gennemført
- I dag er TWI udbredt til sidemandsoplæring på alle processer
Resultater opnået med TWI
Effekten af TWI i produktionen:
- Halveret oplæringstid – markant besparelse
Sammenholdt med de allerede skrevne standarder kunne man nu slippe de nye medarbejdere løs på den halve tid end før forløbet startede – en markant forøgelse af produktiviteten - 12% færre fejl – en markant besparelse
Man oplever færre fejl – uden dog at kunne dokumentere 100%, at det alene skyldes TWI - Bedre trivsel
Men hvad sagde de nye medarbejdere? De følte sig bedre modtaget, bedre oplært og havde nu klare retningslinjer for jobbet – deres trivsel steg og dermed tilfredsheden med deres jobsituation
Business case om onboarding og sidemandsoplæring
Vi har desværre ikke bedre/flere tal fra den pågældende virksomhed. Men vi har regnet en business case på onboarding for en anden virksomhed – se den her business case onboarding og struktureret sidemandsoplæring >
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Læs mere om TWI
Læs om de 5 forudsætninger for succesfuld TWI >
Dansk Lean Forum
Af Lene Sillassen, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer