skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 8. februar 2020

TWI baggrund

TWI (Training within Industry) har mange år på bagen. Teknikken blev udviklet i USA under 2. verdenskrig, hvor der var behov hurtig oplæring af mange kvinder i industrien. TWI’s historik er baseret på, hvordan disse kvinder hurtigt blev lært op til at producere effektivt – mens deres mænd var i krig. I dag er TWI en brugt og anerkendt teknik til struktureret sidemandsoplæring.

Læs mere om TWI – Hvad er TWI?

TWI case i produktion

En midtjysk produktionsvirksomhed med ca. 150 medarbejdere har valgt at arbejde med TWI.


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


Baggrund:

  • Ønske om reduktion af kvalitetsfejl ikke mindst ved ansættelsen af nye medarbejdere
  • God og solid oplæring, så den nye medarbejder ikke kun bliver i virksomheden i kort tid (statistik viser, at et struktureret program kan øge sandsynligheden for, at medarbejderne bliver i mindst 3 år med cirka 70%)
  • I produktionen er der en del manuelt arbejde som kræver håndelag og det har hidtil været svært at lære vha. de skrevne standarder

TWI metode og fremgangsmåde

Sådan blev TWI implementeret:

  • Ledelsen fastlagde mål for investeringen i TWI (færre fejl, færre udskiftninger af medarbejdere og bedre trivsel – de satte tal på målene)
  • Trænerne, der normalt oplærer nye kolleger, kom på TWI kursus og blev også klædt på til at tilpasse træningen alt efter hvilken type person de stod overfor
    Virksomhedens trænere er 3 operatører, som fungerer som trænere efter behov
  • Efter kurset fastlagde trænerne deres tilpassede TWI-metode. Eks. egne tilpassede JI-kort (hvordan jobinstruktioner skal overleveres til en kollega).
  • Sideløbende opdaterede lederne kompetencematrixer, så der var struktur på hvem der skulle og kunne oplære hvem – i hvad (uden dette overblik ville TWI blive tilfældigt…) – læs mere om effektiv kompetencestyring >
  • TWI-pilot: Man udvalgte processer med strategisk vigtighed (bl.a. mange fejl) og høj frekvens og fandt de kritiske punkter i processen. Vigtige trin, nøglepunkter og årsager blev identificeret og de første træninger blev gennemført
  • I dag er TWI udbredt til sidemandsoplæring på alle processer

Resultater opnået med TWI

Effekten af TWI i produktionen:

  • Halveret oplæringstid – markant besparelse
    Sammenholdt med de allerede skrevne standarder kunne man nu slippe de nye medarbejdere løs på den halve tid end før forløbet startede – en markant forøgelse af produktiviteten
  • 12% færre fejl – en markant besparelse
    Man oplever færre fejl – uden dog at kunne dokumentere 100%, at det alene skyldes TWI
  • Bedre trivsel
    Men hvad sagde de nye medarbejdere? De følte sig bedre modtaget, bedre oplært og havde nu klare retningslinjer for jobbet – deres trivsel steg og dermed tilfredsheden med deres jobsituation

Business case om onboarding og sidemandsoplæring

Vi har desværre ikke bedre/flere tal fra den pågældende virksomhed. Men vi har regnet en business case på onboarding for en anden virksomhed – se den her business case onboarding og struktureret sidemandsoplæring >


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >


Læs mere om TWI

Læs om de 5 forudsætninger for succesfuld TWI >

Dansk Lean Forum

Af Lene Sillassen, Flexkom


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top

Discover more from Dansk Lean Forum

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading