Lean litteraturliste Der er mange bøger om Lean - og relaterede emner. Og du vil…

Senest opdateret 16. september 2022
Toyota kan også glemme egen medicin
Som Lean-konsulent kører jeg naturligvis i en Toyota. Anderledes kan det ikke være :-)
Vi har netop udskiftet den gamle model fra 2007 med en ny model. I den forbindelse “opdagede” jeg, at selv Toyota kan glemme at tage egen medicin.
Hjulene kan ikke overføres
Toyota har, i forbindelse med udviklingen af den nye model, valgt at ændre på hjulenes krydsmål imellem bolte. Hulafstanden er ændret fra 5x100mm til 5×114,3mm. Det lyder måske som en beslutning uden konsekvenser, men i Lean produktudvikling bør man altid overveje at genbruge komponenter, hvis det ikke har betydning for kunden eller for det nye slutprodukt.
Modelfoto (ikke mine hjul :-)) – en del på bilen, som Toyota mente skulle ændres – uden et behov hos os kunder!?
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Konsekvenser af nye krydsmål på Toyota hjul
Konsekvenserne er bl.a.:
- Alle underleverandører skal have tømt deres nuværende lager af “gamle” hjul og bestille hjem til produktion af nye. Det kan være lige fra stål/alu og til forme. Det samme med dæk. Efterspørgslen vil ændre sig. Og det gælder både for underleverandører til fabrikker og de fabrikker som producerer hjul.
- Alle Toyota forhandlere skal have nye hjul- og dækstørrelser hjem på lager – og forsøge at komme af med evt. overskydende af de gamle. Desuden skal der gemmes lidt “af de gamle størrelser”, hvis en kunde skulle efterspørge et produkt.
- Det samme gælder alle forhandlere af hjul og dæk. De må så håbe, at andre bilmodeller kan bruge de udgåede modeller.
- Toyotas egne fabrikker brænder sandsynligvis inden med nogle gamle fælge og dæk.
- Der skal oprettes nye varenumre i utallige systemer (Toyota og ikke Toyota). De nye varenumre skal vedligeholdes. Lige som der på de gamle størrelser også skal sikres data og lager, pga. forpligtelser over for kunder.
- Kunder – som jeg – kan ikke bare genbruge gamle hjul på den nye bil. Irriterende…
Og det store spørgsmål er selvfølgelig. Har vi kunder glæde af de nye hulafstande på Toyotas hjul? Næh… Så skiftet har sandsynligvis været spild!
Af Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulent >
Lean Kursus >
Det er en interessant iagttagelse. Men jeg nægter nu at tro på at Toyota bare har “glemt” det eller at en tilfældig ingeniør har tastet forkert på lommeregneren.
Når man laver 10 mill. biler om året så skal der jo bruges mindst 40 mill. fælge så det kan umuligt være en tilfældig beslutning.
Skulle vi ikke prøve at finde den egentlige årsag?
Jeg har et par gæt:
1. Det kunne jo faktisk godt være at Toyota netop er i gang med at standardisere og udfase hjulstørrelser der ikke bruges så meget mere. De nye mål bruges bl.a. af Hyundai, Honda, Nissan og andre. Disse producenter er enten i samme koncern eller har fælles indkøbsaftaler/fabrikker, så her er der virkelig mulighed for at tjene penge på standardisering.
2. Ændringen kan være nødvendig pga. andre forhold, fx. større bremser. Det kan være begrundet i kundebehov, standardisering (igen), myndighedskrav osv.
Produkter kan vel godt være produceret LEAN selvom den enkelte kunde ikke lige kan se det…?
Hej Peder,
Enig – og tror også at du har fat i noget af det rigtige. Jeg valgte at skrive et ensidet indlæg 🙂
Mvh
Mikkel Smith
Herligt. Det sætter jo tankerne igang 🙂
Specielt hos en, der nu slider på vejene med Toyota nr. 8 i træk – en Auris Hybrid!
En rigtig Toyota-fan. Jeg er kun nået til nr. 4 i træk.