skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Sammenhængen Mellem Just-in-Time Og Lean
Senest opdateret 3. november 2020

Mange spørger til sammenhængen

Mange jeg møder spørger til sammenhængen mellem Just-in-Time (JIT) og Lean. Den korte version af sammenhængen er…

JIT stammer fra Toyota

Just-in-time (JIT) begrebet opstod i 1950’erne og stammer fra Toyota, og er rent faktisk en del af ”Toyota Production System” (TPS). JIT havde oprindeligt meget fokus på tider (levering, produktion og kunder). Materialerne til produktion skulle være tilgængelige ”just-in-time”, præcis når der var behov for dem, altså i bund og grund et ”træk” system (træk = drevet af kundebehov). ”Lean” begrebet blev for alvor introduceret i 1990 da Womack udgav bogen ”The Machine That Changed The World”, som beskriver Toyotas produktionssystem (TPS). Senere kom Womack & Jones med bogen ”Lean Thinking” hvor de 5 principper i Lean bl.a. blev beskrevet for første gang.

Lean har et bredere fokus end Just-in-Time

Lean har dog et meget bredere fokus end JIT oprindeligt havde, men alle de elementer der indgår i JIT indgår også i LEAN. Så man kan sige at JIT er en del af LEAN, men på en måde også at LEAN er en efterfølger til JIT.

Mere information

Om begreberne “tryk” og “træk” i Lean:

  • Tryk” handler om, at trykke opgaver/varer frem i værdikæden, baseret på prognoser og forventninger. “Træk” handler om, at kunderne trækker frem i værdikæden, baseret på behov (ordrer).
  • “Træk” er det 4. princip i de 5 principper i Lean.

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom
Flexkom – Lean kurser, Lean værktøjer, Lean konsulenthjælp >


Dansk Lean Forum:
Vil I have også fuld effekt af Lean? Målstyring i ledelsescockpit, minimumsmål, sprint, fra hamster- til forbedringshjul…

Vi har hjulpet Toyota. Vil du også høre om Flexkoms metoder? >



Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top