skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 13. juni 2019

En studerende spørger efter en Lean-mand fra København til at give sparring til en skoleopgave. Er du den rette person?

Hej.

Jeg er 21 år og er igang med min kontoruddannelse og derfor står jeg foran en fagprøve, som skal afleveres d. 3/4-09

Jeg har fået godkendt min problemformulering. Den hedder “Optimering af arbejdsprocessen omkring afvigelser af indkøbte varer”


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


Lidt forhistorie:

Jeg arbejder til daglig i en international virksomhed i storkøbenhavn, hvor mange er bange for ændringer. Fordi så laver man nærmest om på noget helligt.

Hvorfor dette emne:

Kan lige give situationen, hvorfor jeg valgte at skrive omkring dette til min fagprøve.


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >


Jeg startede som indkøber i virksomheden og indkøbte en ganske almindelig saks, men da det var 1½ år siden vi købte saksen sidst så havde vores underleverandør fået nye sakse og de matchede jo ikke dem, som var beskrevet i vores system. Derfor blev de afvist. Forskellen på den nye og den gamle saks var at skaftet var anderledes og selve bladet længere end før..

Når der bliver afvist en vare, så blir der automatisk oprettet en afvigelsesrapport og den skal så igennem forskellige mennesker i huset.

Den kommer forbi.

Lageret, Indkøberen, Strategisk Indkøb, Leverandøren og lageret igen.

Dette er en lang process og der bliver brugt meget tid på det og alle de forskellige afdelinger prioritere disse rapporter forskelligt. Så det er ikke unormalt at gennemløbs tiden kan tage op til 5 arbejdsdage.

Jeg har selvfølgelig valgt at interview forskellige menneske i afdelingerne så jeg har grundlag for at lave en god VSM-model og på denne måde for optimeret processen og finder den nuværende gennemløbstid.
Jeg har også valgt at kategorisere vareklasserne så det ikke er ALLE vare, som skal gennem den samme proceduer. Jeg har kategoriseret varene ud for strategisk vigtighed, prisklasse og, hvor høj volumen er.

Mit spørgsmål er simpelthen om dette lyder overskueligt og fornuftigt taget i betragtning at jeg skal begrænse mig til 12-15 sider? Derudover vil jeg gerne hører om evt forslag jeg kunne gribe dette an på..

Jeg kunne være meget interesseret i at sparre med en Lean-mand i Københavns området, som evt lig kunne læse opgaven igennem og give mig feedback og evt rette fejl og mangler. Dette kunne foregå over nettet eller mødes. Det er op til den måde vi nu aftaler.

Jeg kan fanges på hmchristensten@bksv.com

På forhånd Tak
Heine Christensen

Kan du hjælpe?

Hvis du kan hjælpe så skriv endelig en kommentar til dette indlæg – klik på “Kommentarer/Comments” under dette indlæg.


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 3 kommentarer

  1. Hejsa
    Jeg synes du har gang i et interessant projekt, men sidder også med en følelse af at tingene bliver gjort lidt vanskeligere end nødvendigt.

    Din beskrivelse er et klassisk eksempel på hvordan standarder og stive procedurer ødelægger flow og reelt sikrer at kundens (dit) problem ikke bliver løst. Det handler om at at systemet er bygget til at skabe arbejde til systemet og derfor ikke er i stand til at absorbere den variation der faktuelt er i enhver kundehenvendelse.

    Du kunne f.eks. starte med at studere hvad formålet er med det nuværende system og sammenholde det med kundernes efterspørgsel. Resultatet er, at formålet med systemet ikke er i sync med efterspørgslen og da efterspørgslen ikke umiddelbart kan laves om – må systemet derfor redesignes til at kunne håndtere efterspørgslen. (hvor svært kan det være at købe en saks??).

    Det jeg prøver at sige til dig er, at du skal kigge på systemet “ude-fra-og-ind” og dermed ændre det i forhold til efterspørgsel.

    Hvorfor blev systemet oprindeligt oprettet? mit bud er at det skulle spare omkostninger. Sagen er, og alle LEAN praktikere ved, at når der fokuseres på omkostningsbesparelser så stiger omkostningerne… se bare på den proces du lige har beskrevet.

    Ovenstående er i tilrettet form baseret på John Seddons arbejde om Systems Thinking og jeg vil anbefale dig at læse hans bog: Freedom from command and control – how to make the work work.

  2. Hej Jacob.

    – Mange tak for dit syn på sagen.

    Men har lidt svært ved at tolke din post. Jeg føler måske lidt du misforstår min post ellers så misforstår jeg din.

    Så prøver lig at uddybe:

    Dette handler om ting vi køber ind fra vores leverandør, som skal bruges til produktionen eller andre ting i huset. Så efterspørgselsen kommer fra vores forecast af eller en forespørgelse internt i huset..

    Når de så kommer på lager så tjekker lageret varene og laver stikprøve kontrol udfra AQL 2.5. Hvis der så er nogle ting, som ikke lever op til Brüel & Kjær standard. Så bliver denne afvigelsesrapport lavet internt i huset og som skal igennem 4 forskellige afdelinger incl. leverandørens syn på afvigelsen. Så man i fællesskab kan komme frem til en korrigerende handling.

    Det er denne arbejdsproces jeg gerne vil optimere. Da den er for lang og indviklet til en basal ting, som en saks. Derfor vil jeg optimere arbejdsprocessen via kategoriseren af de indkøbte varer og derfor forhåbenligt forbedre gennemløbstiden på disse produkter, som ikke har så stor strategisk vigtighed for virksomheden.

    Jeg har ting mig at lave en VSM og på den måde kunne argumentere for at gennemløbstiden blir mindre og hvordan jeg ville strikke det sammen.

    Andre forslag til Lean værktøjer eller anden ting omkring lean jeg kan bruge i denne opgave..

    Leder stadig efter en, som kunne hjælpe mig med at læse opgaven igennem. Der vil selvfølgelig blive leveret 3 gode flasker rødvin til personen.

  3. Hej Heine

    Jeg er enig med dig i at processen, som du beskriver den, bør og kan optimeres. Scope for ændringen kan enten isoleres til at kigge på afvigeprocessen eller udbygges til at studere årsagerne til at systemet end-to-end er designet som det er p.t.

    Min erfaring er at den bedste løsning findes ved at forstå systemet end-to-end startende med efterspørgslen. Hvor kommer den fra og hvorfor kommer den (hvad skal det bestilte bruges til? – eller hvilket problem skal “ydelsen” løse for bestilleren?).

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top
%d bloggers like this: