Lean litteraturliste Der er mange bøger om Lean - og relaterede emner. Og du vil…

Senest opdateret 7. februar 2020
Hvornår er man Lean?
“Er min organisation Lean?”
Mange spørger sig selv om deres organisation er Lean. Faktisk er det min erfaring, at mange taler om at de er Lean – selvom de reelt kun lige er begyndt. Lean kan skabe markante resultater på mange vigtige områder. Men de markante resultater kommer ikke på ½-1 år. Erfaringer viser, at det tager op til 3-4 år at implementere Lean som en naturlig del af arbejdsprocesserne. Måske længere tid. Uanset afhænger tidsrammen af en succesfuld forandringsproces. Læs mere om de kritiske succesfaktorer ved implementering af Lean >
Tilbage til spørgsmålet “Hvornår er man Lean?”. Lean er ikke en tilstand i en organisation, hvor man så kan sige – nu er vi Lean. Lean er en virksomhedskultur – en måde at arbejde på. Lean søger konstant mod at forbedre processer og derfor kan man ikke bruge udtrykket “nu er jeg Lean”. I stedet taler man om, at hos os “arbejder vi Lean”.
“Lean er kultur”
“Peter” nåede at kommentere på dette indlæg nærmest inden det blev skrevet. I sit indlæg (klik på “comments” under teksten) skriver Peter, at “Lean er ikke noget man er, det er noget man gør”. Deri er jeg helt enig.
“Lean er ikke noget man er, det er noget man gør”
Lean har ikke en standard
Det er meget meget vigtigt at understrege, at der ikke er en facitliste eller standard for Lean. Lean skal anvendes på en måde, som giver værdi for organisationen. Ellers laver man jo reelt spild!
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Et godt eksempel er fra mit møde med to folkeskoler med Lean. De arbejder meget forskelligt med Lean – men ingen af dem gør det rigtigt eller forkert. De arbejder med Lean på den måde, som skaber mest værdi for den enkelte organisation.
Derfor er det vigtigt, at man har en “strategisk begrundelse for Lean“. Alternativet er, at man typisk kun kører Lean som et lokalt projekt i nogle få afdelinger.

Kan en “test” vise om man er Lean?
På baggrund af min påstand om, at Lean skal være strategisk begrundet, så mener jeg IKKE, at man kan tale om et være Lean eller ej. I hvert fald ikke hvis vi måler det ud fra organisationens valg af metoder og værktøjer. For mig handler det at være Lean om, at man anvender Lean til at lukke de strategiske gab i organisationen.
Nogle vil mene, at man først er Lean når alle er med på rejsen, eller når ledelsen går forrest eller når kulturen er skabt osv. Men så er der jo et facit! For hvis det strategiske gab er, at produktiviteten omgående skal bankes i vejret med 10%. Så kommer vi jo ikke til at tale om kultur – men om et projekt. Omvendt hvis det strategiske gab er, at der skal skabe en organisk vedvarende vækst på 5% per år, så kan Lean som kultur anvendes. Hvem af de to er mest Lean? Det er de vel begge – for de anvender Lean strategisk begrundet.
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Jeg møder desværre mange organisationer, som arbejder med Lean “som de så hos en anden organisation”. Det er næsten altid dømt til at blive et projekt. Derfor er det vigtigt, at Lean starter hos ledelsen. Hvad er vores strategisk begrundelse for Lean?
Lean kan give markante resultater
Uanset metoderne i Lean, så må vi erkende, at anvendelsen af Lean kan skabe markante resultater:
- Bedre arbejdsmiljø og medarbejdertrivsel
- Højere produktivitet
- Kortere gennemløbstid/leveringstid
- Mere stabil gennemløbstid/leveringstid
- Mere tilfredse kunder
- Højere kapacitet
- Bedre kvalitet
- Reducerede lagre
- Større fleksibilitet
- Reduceret personafhængighed/sårbarhed
- Løbende forbedringskultur
- Bedre sikkerhed (produktion)
- Bedre ergonomi
Læs mere om de mulige resultater >
Få mere viden om værktøjerne
Du kan downloade Lean-værktøjer til implementering af Lean på Flexkoms hjemmeside.
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
“Lean er ikke noget man er, det er noget man gør”
Det er min mening i hvert fald.
John Bicheno (ham fra the Lean Toolbox) udtalte til et arrangement i Aalborg for nyligt at hvis man bliver ved med at gå i Toyotas fodspor, så vil man altid være bagefter dem. Klogt sagt, det handler om at finde ind til essensen og så handle ud fra det, istedet for blot at kopiere resultaterne.