skip to Main Content
Dansk Lean Forum
5xHvorfor Eksempler Fra Lean Produktion
Senest opdateret 19. juni 2019

5xHvorfor? i en Lean Produktion

Nedenstående omhandler 5xHvorfor i en produktion. Klik her hvis du hellere vil læse om 5xHvorfor i en Lean Administration>

5xHvorfor?

Spørgerækken 5 x Hvorfor? er en simpel og stærk form for problemløsningsteknik. I danske organisationer har vi en tendens til, at udføre “akustisk problemløsning”. Når der er opstået et problem, så råber vi lidt i munden på hinanden. Det fører frem til en hurtig løsning.
Men desværre ender vi ofte i symptombehandling. Ikke i fjernelse af den reelle årsag.
Her kan 5 x Hvorfor? hjælpe.
Læs mere om Lean problemløsning, PDCA, 5xHvorfor, fiskeben mm. >

Eksempel på 5xHvorfor? i en Lean Produktion

Vi har et problem med røg i en plaststøbeafdeling.
Den klassiske:
Der købes et nye ventilationsanlæg – så røgen kan fjernes. Pris ca. 250.000 kr.
En 5xHvorfor tilgang:
1. Hvorfor er der røg i afdelingen? Det kommer fra plaststøberen.
2. Hvorfor kommer der røg fra plaststøberen? Fordi den er utæt.
3. Hvorfor er den utæt? Fordi lukkemekanisken er lidt løs.
4. Hvorfor er lukkemekanismen løs? Fordi vi ikke har fået det ordnet.
osv.
Det viste sig faktisk, i det konkrete eksempel, at der også var besparelser på forbruget af plastgranulat ved at fikse problemet.

5xHvorfor? kan ende med mange løsninger

Ovennævnte eksempler ender med én løsning. Men faktisk kan en 5xhvorfor forgrene sig i flere mulige løsninger. Ved en forgrening skal man forsætte med 5xHvorfor til alle løsninger – i alle grenene – er fundet.

I nedenstående eksempel er de allerede ved 2xHvorfor fremme ved 14 forskellige årsager til ét problem. Medarbejderne vælger så kun at gå videre med ét af disse 14. Og ender så med 7 årsager til det ene problem. Som de så finder 4 mulige løsninger på.

Problemløsning via 5xHvorfor

Problemløsning via 5xHvorfor

Problemet med 5 x Hvorfor?

Ordet “Hvorfor” er et lukket spørgsmål. Her vil nogle mene, at “5 x Hvordan?” vil være mere rigtig spørgeteknik.
Det vigtigste er, at man stiller spørgsmål rettet mod “bolden – og ikke manden”.

En mere åben tilgang

En metode til at få en mere bred tilgang er, at anvende fiskeben – eller årsag-/virkningsdiagram. Læs mere om problemløsning med fiskebensdiagram.

Dansk Lean Forum

Indlæg skrevet af Mikkel Smith, Flexkom
Lean Kursus
Flexkom – Lean konsulent

Skriv gerne en kommentar!

Inden du forlader os...
Gør som 7.000 andre Lean-entusiaster - tilmeld nyhedsbrev
Få nyt om Lean, rabat på kurser og meget andet!
Gratis - kan afmeldes med ét klik i nyhedsbrevet!
close-link
Back To Top