Besøg hos produktionsvirksomhed med montagelinje Helmut og jeg besøgte i sidste uge en produktionsvirksomhed. De…

Senest opdateret 25. januar 2023
“5xHvorfor?” problemløsning anvendt i en “Lean Produktion”
Nedenstående omhandler 5xHvorfor i en produktion. Klik her hvis du hellere vil læse om 5xHvorfor i en Lean Administration >
5xHvorfor?
Spørgerækken 5 x Hvorfor? er en simpel og stærk form for problemløsningsteknik. I danske organisationer har vi en tendens til, at udføre “akustisk problemløsning”. Når der er opstået et problem, så råber vi lidt i munden på hinanden. Det fører frem til en hurtig løsning.
Men desværre ender vi ofte i symptombehandling. Ikke i fjernelse af den reelle årsag.
Her kan 5 x Hvorfor? hjælpe.
Læs mere om Lean problemløsning, PDCA, 5xHvorfor, fiskeben mm. >
Eksempel på 5xHvorfor? i en Lean Produktion
Vi har et problem med røg i en plaststøbeafdeling.
Den klassiske:
Der købes et nye ventilationsanlæg – så røgen kan fjernes. Pris ca. 250.000 kr.
En 5xHvorfor tilgang:
1. Hvorfor er der røg i afdelingen? Det kommer fra plaststøberen.
2. Hvorfor kommer der røg fra plaststøberen? Fordi den er utæt.
3. Hvorfor er den utæt? Fordi lukkemekanisken er lidt løs.
4. Hvorfor er lukkemekanismen løs? Fordi vi ikke har fået det ordnet.
osv.
Det viste sig faktisk, i det konkrete eksempel, at der også var besparelser på forbruget af plastgranulat ved at fikse problemet.
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
5xHvorfor? kan ende med mange løsninger
Ovennævnte eksempler ender med én løsning. Men faktisk kan en 5xhvorfor forgrene sig i flere mulige løsninger. Ved en forgrening skal man forsætte med 5xHvorfor til alle løsninger – i alle grenene – er fundet.
I nedenstående eksempel er de allerede ved 2xHvorfor fremme ved 14 forskellige årsager til ét problem. Medarbejderne vælger så kun at gå videre med ét af disse 14. Og ender så med 7 årsager til det ene problem. Som de så finder 4 mulige løsninger på.

Problemet med 5 x Hvorfor?
Ordet “Hvorfor” er et lukket spørgsmål. Her vil nogle mene, at “5 x Hvordan?” vil være mere rigtig spørgeteknik.
Det vigtigste er, at man stiller spørgsmål rettet mod “bolden – og ikke manden”.
En mere åben tilgang
En metode til at få en mere bred tilgang er, at anvende fiskeben – eller årsag-/virkningsdiagram. Læs mere om problemløsning med fiskebensdiagram.
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Problemløsning i Lean
Se alle indlæg om problemløsningsværktøjer i Lean på Dansk Lean Forum >
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer