Indlæg på baggrund af webinar Vi afholdte i Flexkom i dag et webinar om "metoder…

Senest opdateret 26. juni 2023
Intro til Kaizen
Kaizen-tankegangen i Lean er det 5. princip i Lean – “løbende forbedringer”. Det handler grundlæggende om, at man hele tiden er sulten efter at forbedrer processer. At man bevarer nysgerrigheden i organisationen!
Kaizen som sprint og/eller en løbende proces
Grundlæggende gennemføres Kaizen enten som korte sprints og/eller som en løbende forbedringsproces.
Forskellen på sprint og løbende proces ses godt illustreret i denne model for “de 3 versioner af Lean”:
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >

Bølge-Lean er udtrykket der dækker over sprints, event, blitz (eller hvad vi nu kalder det) og Kultur-Lean dækker over den kultur, som Lean gerne vil have ind i alle organisationen. En grundlæggende jagt på forbedringer – hver dag – og hos alle medarbejdere!
Forskellen på de to Kaizen-metoder ses også i denne model:

Hvad er en Kaizen-sprint (event/blitz)?
Eksempler på sprints vi har bidraget til i Flexkom:
- Værdistrømsanalyser som sprints på 2-4 dage – med omgående effekt – læs mere om værdistrømsanalyse som sprint inkl. eksempler >
- Uge-event i produktionsområder – fokus på layout, planlægning, flaskehalsfokus mm. – med omgående effekt
- Længere 12-16 ugers “bølger” hvor vi mere grundlæggende kigger på kvalitet, layout, takt, planlægning, OEE mm. – ofte med min. 25% produktivitetsforøgelse til følge
Læs mere om Kaizen
Læs mere om Kaizen – inkl. mange eksempler på Kaizen-forbedringstavler >
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer