skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Kaizen I Lean Administration
Senest opdateret 19. juni 2019

Endnu en Lean forbedringstavle igangsat i administration

En produktionsvirksomhed med ca. 50 medarbejdere har netop igangsat Lean. Men ikke i produktionen – de har valgt at starte i administrationen!
Årsagen til dette valg er bl.a.:

  • De er kun ca. 15 på kontoret. Her er de meget sårbare, fordi mange opgaver kun kan løses af én af medarbejderne.
  • Det er et stærkt signal i forhold til produktionen. At starte med “sig selv først”.
  • Potentialet er vurderet større i administrationen – end i produktionen.
  • Der er et højt arbejdspres og med Lean ønsker man, at reducere mange at de tidskrævende spild-opgaver.

Billede af tavlen

Man har valgt at samle alle omkring én tavle:

Kaizen forbedringstavle i en Lean Administration

Kaizen forbedringstavle i en Lean Administration

Opbygning af Lean forbedringstavlen

Det overordnede indhold på tavlen er:

  • Et forslagsfelt til indkomne forslag.
  • Et prioriteringsfelt til prioritering af forslag.
  • Et her-og-nu opgavefelt til de meget lette opgaver.
  • Et opgavefelt til 7 opgaver. Dette er fordelt på 4 lette og 3 større opgaver. Fordelingen er lavet fleksibel.
  • Målstyring. I første omgang måles kun med medarbejdernes trivsel (røde, gule og grønne postits). Siden skal der være én måling på bundlinjen og én på kunderne.

En række opslag som spildtyper, kommunikationsregler, 5S-standard osv.

Læs mere om Kaizen i Lean Administration

Læs mere om Lean Kaizen Forbedringstavle

Skriv gerne en kommentar!

Inden du forlader os...
Gør som 7.000 andre Lean-entusiaster - tilmeld nyhedsbrev
Få nyt om Lean, rabat på kurser og meget andet!
Gratis - kan afmeldes med ét klik i nyhedsbrevet!
close-link
Back To Top