Leans udbredelse i Danmark Christian har stillet følgende spørgsmål til Dansk Lean Forum: Hej DLF.…

Senest opdateret 19. juni 2019
Er Kaizen en del af Lean?
Jane har stillet følgende spørgsmål til Dansk Lean Forum:
Hej, jeg er ved at skrive en projektopgave om Lean og arbejdsmiljø. Jeg studererer til Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed, Cateringledelse. Jeg har et spørgsmål ang. Kaizen. I den litteratur jeg bruger i opgaven er Kaizen beskrevet som det 5. princip i Lean. Løbende forbedringer = Kaizen. Samtidig ser det også ud til at Kaizen hører til under værktøjer i Lean. Er Kaizen begge dele? Er der nogen der kan kaste lys over sagen, vil jeg blive meget taknemmelig. Vores vejleder på opgaven, synes ikke umiddelbart at Kaizen hørte til i Lean.
mvh
Jane
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Kan du hjælpe?
Hvis du kan hjælpe Jane så skriv endelig en kommentar til dette indlæg – klik på “Kommentarer/Comments” under dette indlæg.
Kaizen er en del af Lean – Svar fra Dansk Lean Forum
Det 5. princip i Lean handler om at skabe en kultur af løbende forbedringer. Det vil sige at komme tættere og tættere på at skabe maksimal værdi for kunderne med de færrest mulige ressourcer (fjerne spild). På japansk betyder Kaizen “skabelsen af løbende forbedringer”. Derfor taler man også om at skabe en Kaizen-kultur, når man nævner det 5. princip i Lean.
Læs mere
De 5 principper i Lean >
De 8 spildtyper i Lean >
Til at skabe løbende forbedringer har man ikke mindst problemløsningstavler eller forbedringstavler. Disse benævnes også Kaizen-tavler fordi de grundlæggende handler om at skabe struktur på løbende forbedringer.
Læs mere
Problemløsningstavler eller forbedringstavler >
Det kan selvfølgelig godt være en strid om ord, men umiddelbart mener jeg at din vejleder er helt galt på den. Kaizen er en meget meget vigtig del af Lean!
Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…
Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >
Mvh Mikkel Smith, Flexkom

Hej Jane
Du kan vende spørgsmålet rundt; er en virksomhed der ikke arbejder med løbende forbedringer, men som benytter eksempelvis 5S og visuelle styringsværktøjer lean? Svaret er nej! De løbende forbedringer er et grundfundament i en lean virksomhed. Jeg vil faktisk påstå at Kaizen er hele målsætningen med lean (i hvert fald oprindeligt hos Toyota).
Fordi kaizen er målsætningen kan man strengt akademisk begynde at argumentere at det dermed ikke er en del af lean, men så bliver alt pludseligt en mudret diskussion på ord, for kan man nogensinde nå i mål med lean?
Mht hvorvidt kaizen er et værktøj eller en kultur er svaret at det nok er kultur. Jeg formoder at du bruger Christensen, Ahrengot og Lecks rigtig gode bog ‘Lean’ når du henviser til kaizen som det femte princip. Så vidt jeg erindrer skriver de tidligt i bogen at “lean er kultur”. Tager du de forskellige værktøjer i lean og kigger isoleret på dem er det meget få af dem der er noget specielt – eksempelvis 5S der simplificeret blot er et oprydningsværktøj. Det samme gælder for løbende forbedringer, der er svære at gennemføre hvis ikke de bliver grebet systematisk an. Dvs. tydeliggørelse gennem VSM, 5S etc. hvor fejlene bliver synlige.
Betragtes alle værktøjerne derimod samlet set ud fra en betragtning at de alle er skabt med den målsætning at sikre en forbedring af en eller anden slags bliver værktøjerne del af en kultur og pludselig er det svært at sige om de er værktøj eller kultur. Kaizen er den indstilling der gør alle de forskellige værktøjer i lean til mere, fordi en kaizen indstilling gør alle forpligtet til at reagere når de ser spild og tage det rette værktøj i brug.
Lean hvor værktøjerne er i højsædet og kulturen (kaizen) bag bliver glemt er dømt til at have det svært fra dag 1, fordi værktøjerne så bliver dagens indslag og ikke tjener et højere formål; når ildsjælen der indførte dem forsvinder eller mister opbakning, ryger initiativet. Derfor er din vejleder helt galt på den når vedkommende siger at kaizen ikke er en del af lean. Min holdning er at det er den vigtigste del af lean.
Hej Christian,
Jeg er meget enig.
Se Kaizen-figuren i dette indlæg på Dansk Lean Forum
http://leanforum.wordpress.com/2007/05/21/hvad-er-lean/
Den siger alt om, at Lean handler om løbende forbedringer – og sammenhængen til værktøjerne!
Mvh
Mikkel Smith
http://www.flexkom.dk
Hej igen,
Du kan downloade en gratis vejledning i Kaizen og løbende forbedringer på http://www.flexkom.dk