skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 30. marts 2023

Konkret case – forløb i det danske sundhedsvæsen

Jeg blev desværre ramt af en knæskade i starten af 2023. Årsagen var forkert træning. Uanset er årsagen sådan set underordnet. Det spændende er, at følge forløbet hvor en sådan skade bliver udredt og behandlet.

Jeg ville bl.a. gerne se, hvor meget ventetid et forløb indebærer. Det “komiske” var, at ventetid faktisk var godt i dette forløb – måske. Læs mere i forløbet.

“Dette er Lean”

Baggrunden er naturligvis at belyse, om der er noget, som kan gøres bedre i sygehusvæsenet.


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


Desuden er jeg kraftigt inspireret af bogen “Dette er Lean”. En fantastisk bog om Lean – med eksempler fra sygehusvæsenet. Bogen stiller bl.a. skarpt på forskellen på “ressourceeffektivitet” og “floweffektivitet”.

Jeg anerkender blankt, at der er stor forskel på en knæskade og en mere alvorlig diagnose. Derfor må der også tages højde for, at en knæskade kan og bør nedprioriteres ved mangel på kapacitet.

Behandlingsforløb

Se forløbet nedenfor. Undervejs og til sidst vil jeg prøve, at komme med forbedringsforslag.

1. Scanning hos fysioterapeut (dag 0)

Først snakkede jeg med min kiropraktor og fysioterapeut om skaden. De havde forskellige tilgangen og holdninger. Man kan se på knæet, at der er en bule, men man kan ikke se hvad den består af.


Dansk Lean Forum:
Fuld effekt af Lean?
Målstyring, fra hamster- til forbedringshjul, stærk problemløsning…

Vi har hjulpet Toyota – mød Flexkom >


Min fysio valgte at scannet det med ultralyd. Her kunne han se en tydelig cyste. Han kunne ikke gøre mere, men anbefalede mig at kontakte egen læge.

Dato: Den 18. januar.

2. Diagnose hos lægen (dag 1)

Nu måtte jeg så gå til min læge, for at få gang i behandlingen af skaden.

Ventetid hos lægen 1½ time. Konsultationen varede 10 min.

Hun konstaterede en “bule”, men tvivlede på, at der var tale om en cyste.
Jeg blev henvist til “åben konsultation” i røntgen.

Anbefaling: Her ville det være super med en seddel eller et link til mere info. Jeg tog egentlig afsted med en kort mundtlig besked – som jeg også kunne glemme. Det er nok ikke første og eneste gang, at de henviser til røntgen. Så en standard seddel kunne være en løsning.
Alternativt kan de sende en info til eboks eller læge-selvbetjening.

Dato: 19. januar.

3. Røntgen (dag 2)

Dagen efter havde jeg tid til røntgen på Vejle Sygehus.

Inden røntgen havde jeg søgt på nettet efter åbningstiderne. Desværre kunne jeg simpelthen ikke finde åbningstiderne på hjemmesiden. Jeg har endnu ikke fundet dem!

Jeg valgte derfor, at tage på sygehuset kl. 8. Det var let at finde stedet på sygehuset. Desværre åbnede de først kl. 9 for åben konsultation, men jeg kunne håbe, at der kom et afbud inden. Det gjorder der sikkert ikke, for jeg kom til kl. 9:10. Det tog kun cirka 10 min.

Anbefaling: Åbningstider på hjemmesiden.

Dato: 20. januar kl. 9:10.

4. Svar på røntgen fra lægen (dag 2)

Kun én time senere, kom der skriftligt svar fra min læge!! De kunne ikke se hvad det var. Derfor henviste hun mig videre.

Her svaret fra lægen:
Røntgenbilledet af dit knæ viste let slidgigt og en bløddelshævelse.
Jeg henviser dig til videre udredning og behandling på ortopædkirurgisk afdeling.

Det interessante er her, at jeg ikke får info om “næste skridt”. Hvis man er erfaring med sygehusvæsenet, så vil man nok vide, at man får en indkaldelse på et tidspunkt. Men hvad er sandsynligheden for, at nogle ringer til lægen og spørger? Hvad skal der ske nu? Skal jeg kontakte den afdeling eller hvad?

Anbefaling: Skriv tydeligt i mailen til patienten – “Hvad sker der nu: …”. Så I undgår returløb og forstyrrelser.

Dato: 20. januar kl. 10:10.

5. Brev fra sygehuset – indkaldelse (dag 7)

Nu kom indkaldelsen i min e-boks – til undersøgelse den 31. januar.

Dato: 25. januar.

6. Undersøgelse af læge (dag 11)

Meget kort undersøgelse. Blot lidt fotos med lægens mobiltelefon (af bulen) og en henvisning til MR scanning.

Straks derefter samtale med sygeplejerske om dato. Fik tid den 21. februar.

Dato: 31. januar.

7. Forsøger at få hurtigere tid på privat (dag 11)

  1. Ringer til forsikring: Forsøger at få en hurtigere MR scanning via egen forsikring. Det går let igennem.
    Jeg modtager en kode per sms, som skal anvendes ved kontakt til privathospital.
  2. Jeg ringer til sygehuset for at frigive henvisningen. De sender til privathospital. Får besked på at vente en time med at ringe til privathospital.
  3. Jeg ringer til privathospital. De skal først lade en radiograf vurdere behovet for tid til MR scanning.

Anbefaling: Nok sådan at det skal være at ændre en bestilling. Men det sker nok ofte, så måske en mere automatiseret løsning kunne anvendes.
Anbefaling til privathospital: Kunne I ikke have nogle standardtider – eks. “MR scanning af 1 styk knæ = 20 min.”. Så jeg kan få en tid med det samme + I skal ikke forstyrre en radiograf.

Dato: 31. januar.

8. Får en tid til MR (dag 12)

Privathospital ringer. Jeg får en tid den 11. februar. Ikke meget gevinst, men gad ikke “returprocessen” nu.

Anbefaling: Se under punkt 7.

Dato: 1. februar.

9. MR-scanning (dag 22)

Scanning på privathospital i Middelfart. En lørdag kl. 19:20…
Ingen ventetid. Ind til tiden. Scanning i 20 minutter. Ud. Bum :-)

Håber at få svar på scanning i vinterferien (uge 7).

Dato: 11. februar.

10. Logger på Sundhed.dk – og kan se svar… (dag 31)

Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke har hørt noget. Så logger på sundhed.dk og kan se, at der ligger et svar på MR scanningen. Svaret er fra den 13. februar. Altså to dage efter scanningen (scanning lørdag – svar mandag) og nu 7 dage gammelt.

Hvorfor har jeg så ikke hørt noget?

Dato: 20. februar.

11. Ringer til sygehus for at høre hvad der sker (dag 32)

Ringer til ortopædkirurgisk afdeling.
De siger, at de ikke har modtaget svar på scanningen.
Jeg svarer, at jeg selv kan se svaret på sundhed.dk
Tavshed…
Svar: Nå. Jeg beder lægen om at kigge og give dig et svar.

Anbefaling: Hold da op! Tænk hvis diagnosen var alvorlig. Så kunne jeg lige kopiere den latinske tekst ind i Google Translate og ellers blive noget nervøs!!! Denne proces skal køre langt mere effektivt – og det kan da ikke være svært. Unødvendig ventetid på én uge!
Desuden tænker jeg, at man ikke bør kunne se diagnosen, før man har snakket med en læge.

Dato: 21. februar.

12. Møder personligt op for at få en “leveringstid” (dag 38)

Nu 6 dage siden at jeg ringede. Fortsat intet svar.

Jeg bor alligevel i Vejle, så jeg cyklede ned på sygehuset. Mødte op ved skranken i Ortopædkirurgisk Ambulatorium for at høre til status.
Også denne gang var der en “hmmmm hvad er det her”…reaktion fra medarbejderen. Hun var overrasket over, at jeg kan se svaret på MR scanningen i Sundhed.dk.

Jeg sagde, at jeg bestemt ikke forventede svar i dag, men at jeg blot gerne vil vide, hvornår jeg kan forvente et svar.

Senere på dagen ringede de fra sygehuset om, at der står i systemet, at en læge vil kontakte mig i morgen. Hmmm mon ikke den opgave er indsat, efter at jeg var forbi sygehuset i dag. Mistanken er der…

Dato: 27. februar.

13. Svar fra læge (dag 39)

Læge ringer med svar. Skal have suget cyste ud og lagt en blokade. Fint med svar.
Det skræmmende er, at min fysioterapeut sagde præcist det samme i step 1…

Dato: 28. februar.

14. Modtager indkaldelse til den 23. marts (dag 41)

Modtager indkaldelse til blokade den 23. marts. Om 3 uger…

Dato: 2. marts.

15. Aftale om blokade den 23. marts (dag 62)

Lægen droppede at lægge en blokade. Knæet ser ud til at hele sig selv. Så måske er ventetid godt :-)

Dato: 23. marts.

16. Kommentar

Kommentar efterfølgende: Har igen store problemer med knæet, så ender nok med, at jeg skal have det fikset.

Konklusion

Det er noget ambivalent. Her viste det sig, at ventetid (måske) var godt.

Havde der været tale om et mere alvorligt forløb, så havde man i høj grad kunne tale om “ressourceeffektivitet” frem for “floweffektivitet”. Der er meget ventetid!

Samlet har jeg vel været til læge/undersøgelser og MR-scanning i 40 min. Over en periode på 2 måneder.

Forbedringsforslag

Skud fra hoften:

  • Kunne min læge have en ultralydsscanner – som min fysioterapeut?
  • I svaret fra lægen bør det også fremgå, hvad der nu skal ske – så patienten ikke vender tilbage med spørgsmål
  • Meget ventetid skyldes ventetid på en tid – bør kunne gøres hurtigere, tænker jeg
  • At jeg kan se svar på MR-scanning på Sundhed.dk i over en uge – uden mere info – det virker stærkt uproffessionelt
  • Fra bogen “Dette er Lean” ville man nok overveje en “super-undersøgelse”. Et forløb, hvor forskellige diagnoser straks kan undersøges på en dag. En afdeling med adgang til røntgen og MR. Det ville give meget hurtigere gennemløbstid for patienter, hurtigere udredning og meget mindre spildtid på unødvendige henvendelser.

Tak

Jeg skyder ikke på min læge, sygeplejersker og læger på Vejle Sygehus. For de gjorde virkelig deres bedste – og var meget imødekommende.

Så tusind tak for jeres indsats!

Læs mere

Se alle indlæg om Lean i sygehusvæsenet/hospital >

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Dette indlæg har 0 kommentarer

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top

Discover more from Dansk Lean Forum

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading