Intro til Kaizen - inden de typiske fejl Kaizen-tankegangen i Lean er det 5. princip…

Senest opdateret 19. juni 2019
Endnu en Kaizen forbedringstavle igangsat
I går var Flexkom på banen med hjælp til igangsætning af endnu en Kaizen forbedringstavle. En tavle som skal hjælpe organisationen til løbende forbedringer.
I forbindelse med igangsætningen fik alle medarbejderne en introduktion til Lean, best practice, problemløsning og 5S.
Her et billede fra “produktionen” af én af tavlerne:
Den nye tavle
Det spændende ved Lean er, at målet er løbende forbedringer. Midlet – eller midlerne – er forskellige fra organisation til organisation.
Tavlen i den pågældende organisation ser ud som følge:
Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?
Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >
Der er tale om et lille handelsvirksomhed med ca. 15 medarbejdere.
Designet af tavlen
Overordnet indhold på tavlen er:
- To felter til mål – de overordnede mål og afdelingens mål (målnedbrydning)
- Actionsområde med plads til 6 actions – hvor der handles på røde KPI’er eller andre akutte actions
- Felt til indkomne forslag, problemstillinger, irritationspunkter, ideer osv. Inputs kan også komme fra læringspunkter fra actions
- Felt til prioritering af forslag
- Opgaveområde med plads til 6 opgaver
- Ugens feedback – her skal alle kommenterer på arbejdsugen – noget der er relevant at dele – som ofte giver anledning til forbedringsforslag. Læs indlæg om “ugentlig trivselsmåling”
- Opslag med regler for tavlen og fast dagsorden
- mm.
Af Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith, Flexkom
Dette indlæg har 0 kommentarer