
Lean Audit – til fastholdelse af Lean
I Lean implementeres mange nye processer, metoder og arbejdsformer. I den proces er det godt at foretage værdiskabende audits. Audits om ikke peger fingrer, men som hjælper den enkelte leder og afdeling til, at arbejde med at fastholde og udvikle processen.
Se eksempel på audit længere nede i indlægget.
Hvem skal gå Audit?
Mange steder er det en intern konsulent som går audit. En gennemgående person sikrer, at der scores på ca. samme niveau.
Men det er vigtigt, at audit implementeres som et værktøj til organisationen. Et værktøj til selvhjælp. Derfor både en leder og gerne også et par medarbejdere altid deltage i et audit. Det gør audit til et dialogværktøj med henblik på forbedring af processen.
Samme audit i hele organisationen
Det er også godt at sammenligne audit på tværs af organisationen. Først og fremmest kan audit vise hvem der er gode til elementer i Lean, og som andre derfor kan lære af. Men det er også vigtigt, at audit er med til at sikre, at hjælp til Lean fokuseres på “flaskehalsen”. Den afdeling som er længst nede i audit, skal selvfølgelig have mest hjælp til at hæve niveauet.
Eksempel på Lean-audit
Et eksempel på et Lean-audit skema:
Ved at samle resultaterne fra alle afdelinger/funktioner, kan man også se hvem der gør det godt og hvem der har brug for hjælp. Man kan også se, hvor man – som Lean ansvarlig – ikke har trænet eller informeret godt nok.
Her et eksempel på et samlet Lean audit resultat. Klik på billedet for forstørrelse (desværre ønsker vi ikke at gøre det større pga. anonymitet over for virksomheden).
Trods billedstørrelsen kan man eks. se følgende:
- Afvikling af Kaizen forbedringstavlemøder går godt.
- Mål og målnedbrydning går ikke så godt. Og der er stor variation.
- Osv.
Dansk Lean Forum
Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp og gratis download af Lean-værktøjer!
Lean Kursus >