skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Tips Til Håndtering Af Personafhængighed (video)

Personafhængighed er udbredt

Personafhængighed er meget udbredt på danske arbejdspladser. Hos Flexkom viser vores tal, at op imod 74% af de administrative processer er afhængig af en navngivet person i organisationen. Det tilsvarende tal for produktionen er “kun” 59%. Det er meget store tal når man tænker på, hvilke konsekvenser det kan have for kundeservice, omkostninger, kvalitet og trivsel.

Personafhængighed er trin 2 af 6 på modenhedstrappen

Personafhængighed er det andet trin på vores organisatoriske modenhedstrappe. På dette trin er processer stabile, så længe de kritiske personer er på arbejde – og har ressourcer til at løse opgaverne. Hvis de ikke er på arbejde, så falder man ned på “kaos” igen.

Organisatoriske modenhedsniveauer

Trinnet over personafhængighed er “best practice”. Her har man lavet aftaler om processer udførelse, arkivering af viden/materialer/værktøjer osv. Det betyder ikke, at vi ikke fortsat er personafhængige, vi er blot lidt bedre stillet. Det er først på trin 5 vi reelt håndtere personafhængigheden professionelt med kompetencestyring.

Hvor skal man starte som leder?

Det kan sikkert virke en smule uoverskueligt at starte arbejdet med personafhængighed. I nedenstående video kommer jeg med nogle tips til, hvordan man som leder kan tage fat i opgaven med personafhængighed. Det er også et godt skridt i arbejdet med kompetencestyring – læs her om passiv og aktiv kompetencestyring.

Billede til brug på sociale medier:

Tips til håndtering af personafhængighed

Skriv gerne en kommentar!

Inden du forlader os...
Gør som 7.000 andre Lean-entusiaster - tilmeld nyhedsbrev
Få nyt om Lean, rabat på kurser og meget andet!
Gratis - kan afmeldes med ét klik i nyhedsbrevet!
close-link
Back To Top