skip to Main Content
Dansk Lean Forum
Senest opdateret 19. juni 2019

Lean VSA – udefra og ind

Jeg blev netop inspireret af en artikel i Børsen om, at Lean har for lidt “udefra og ind” fokus. Altså for meget fokus på intern Lean – uden at have kundernes behov i centrum.
Jeg faciliterede i forsommeren en værdistrømsanalyse i en dansk virksomhed. Af gode grunde har jeg anonymiseret eksemplet.
Vi kunne have lavet værdistrømmen indefra og ud på klassisk vis. Men salgschefen ville det anderledes…og det blev godt!

Værdistrømsanalyse

Hvad er en værdistrømsanalyse? Til dig der ved det – spring til næste overskrift. Til dig der ikke ved det – klik her: Lean Værdistrømsanalyse >
Her et billede fra den pågældende værdistrøm (forringet – så det ikke kan forstørres – beklager :-))

Lean VSA/VSM Værdistrømsanalyse via svømmebaneprincippet på brown paper (Lean administrations værktøj)
Lean VSA/VSM Værdistrømsanalyse via svømmebaneprincippet på brown paper (Lean administrations værktøj)

Et klassisk dilemma

Situationen var den, at de fysiske produkter ikke altid var klar på det tidspunkt, hvor der er højsæson i markedet. Samtidigt kørte marketing store kampagner netop i højsæsonen. Det betød ofte, at kunderne kontaktede virksomheden – men produkterne var ikke klar. Uden at have fakta herfor, så gik mange potentielle kunder nok til en konkurrent…


Dansk Lean Forum:
Certificeret Lean Green eller Black Belt?

Alle bælteniveauer – som selvstudie eller fremmøde >


Udefra og ind værdistrømsanalyse

Vi startede “fra højre” i svømmebanediagrammet. Tegnede op fra produkterne var klar – og bagud i kæden. Det viste sig faktisk, at det slet ikke var muligt, at have de nye produkter klar til tiden. Der var nogle fysiske forhold omkring show rooms, indkøb til produktionen osv. som gjorde, at der altid ville være et dårligt match imellem højsæson og produktlanceringer…
Konklusionen blev, at nogle deadlines/milestones blev flyttet bagud, andre gennemløbstider blev reduceret via Lean-tiltag og der blev lavet en skarp drejebog for lancering til deadline.
Den samlede gevinst/besparelse var svær at beregne. Tabt salg, forgæves reklametid på TV2 osv. er dog ikke billige omgange.

Konklusion på VSA – udefra og ind

Værdistrømmen har senere medført flere værdistrømsanalyse af tilknyttede processer. Noget der i sidste ende vil føre til, at hele kæden bliver super stærk frem mod højsæsonen!

Af Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp >
Lean Kursus >


Dansk Lean Forum:
Hvor langt er I med Lean fra 0-100%?

Få svaret på 9 spørgsmål >


Der er en kommentar til indlægget

  1. Flot over denne blog publicering og anede godt nok intet om værdistrømsanalyse så takker for linket der sendte mig videre. Det hele give mere emning nu og hold op det var brugbart. Det utrolig så nemt viden kommer ind bare det er skrevet korrekt. Tak

Skriv gerne en kommentar!

Back To Top

Discover more from Dansk Lean Forum

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading